Végh Attila válságmenedzser pontokba szedve fogalmazta meg, mi lehetne hasznos egy reformkísérlet során.
Az egyik alapvető feltétele a rendszer újjáépítésének a transzparens adatközlés a betegek ellátásának biztonságosságáról, például a mortalitás vagy a kórházi fertőzések hiteles mérése és publikálása intézményenként.


Ezek az adatok már rendelkezésre állnak, de a közvélemény nem tud hozzáférni és azokat értelmezni. Ezt a fajta transzparenciát sok helyen használják Európában az ellátás biztonságosságának a növelése érdekében. Hasonlóképpen fontos lenne az ellátásminőség további két dimenzióját, a betegelégedettséget, és az ellátás eredményességét (outcome) mérni és publikálni.


A kórházi osztályok átalakítása, átprofilozása is elengedhetetlen. Ennek a betegbiztonságosság a legfőbb oka: ahol évente csak néhányszor operálnak valamit, ott nem szereznek rutint, magabiztosságot és felkészületlenek az esetleges szövődményekre.
Elengedhetetlen az alapellátás megerősítése is, ennek kapcsán a praxisközösségek további ösztönzése. A végső cél, hogy a kis, különálló háziorvosi praxisokat felváltsák a professzionálisan szervezett, komplex szolgáltatással is rendelkező járóbetegellátó-közösségek. Ez azt tenné lehetővé, hogy a háziorvosok egy a jelenleginél szélesebb körű éllátást tudjanak helyben végezni, beleértve komplexebb diagnosztikai és bizonyos szakellátói feladatokat. Ezek a lakóhely közvetlen közelében elérhetőek legyenek. Az egészségügy digitalizációjának felgyorsítására is szükség van. Az EESZT ebbe az irányba mutat, és a telemedicina alkalmazásáról szóló rendelet is gyorsan megjelent a járványügyi helyzetben. Ezen túlmenően szükség van az online foglalási rendszerek széles körű elterjesztésére és online tünetellenőrző platformra. Fontos lenne, hogy a betegútszervezés ne elméleti, hanem gyakorlati módon is megvalósuljon: ezekre sok országban egy központi foglalási rendszert hoznak létre, ami egyben ún. triázsként is működik. Amikor orvosi ellátásra van szükség, de nem azonnal (ilyenkor mentőt kell hívni), egy központilag szervezett és jól képzett diszpécser szolgálat segít a betegeket a legmegfelelőbb helyre elirányítani. Ez nagy segítség, mert a betegek gyakran nem tudják hova forduljanak adott problémával.

 

Forrás: medicalonline.hu

A hozzászóláshoz be kell lépnie. Ha még nem regisztrált, IDE KATTINTVA megteheti.

ogyei logo epapir mgyk  aeek logo  neak logo

  gyoftex logo hum2magyosz newelogo