A gyógyszertári munkatársak kötelező védőoltásáról

 

Mint bizonyára sokak számára már köztudott, a Magyar Közlöny 144. számában megjelent a Kormány 449/2021. (VII. 29.) Korm. rendelete az egészségügyi szolgáltatóknál „a koronavírus elleni védőoltás kötelező igénybevételéről”. A rendelet szerint néhány héten belül minden egészségügyi dolgozónak fel kell venni a koronavírus elleni védőoltást, ellenkező esetben a munkáltató köteles felmondani neki.

 

A Kamara a járvány kezdete óta konzekvens álláspontja szerint a járvány megfékezése mindannyiunk közös erőfeszítését igényli. Ennek a jegyében kezdeményeztük és szerveztük a gyógyszertári szakemberek oltakozását a járvány második és harmadik hulláma alatt, és a kormányrendelet előkészítése során – a másik két egészségügyi szakmai kamara álláspontjával egyezően – a gyógyszerészi kamara is egyetértett a védőoltás kötelezővé tételével.

 

A kormányrendeletben foglaltak rövid ismertetője az alábbiakban olvasható:

 

1. A rendelet az 1. § (1) bekezdésében nevesíti azokat az ellátási formákat, amelyeknél az ott foglalkoztatottaknak a koronavírus elleni védőoltás kötelező. Az (1) bekezdés a) pontban felsorolt egészségügyi szolgáltatók közé – értelemszerűen – besorolásra kerültek a gyógyszerészeket foglalkoztató egészségügyi szolgáltatók közül a fekvőbeteg-ellátást és a diagnosztikai ellátást nyújtók. Az 1. § (1) bekezdés b) pontja értelmében a közvetlen lakossági gyógyszerellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatóknál dolgozók is a rendelet hatálya alá tartoznak, így a közforgalmú és a fiókgyógyszertárakban is kötelező az alkalmazásban, illetve szerződéses jogviszonyban állók védőoltása.

 

2. A rendelet szövege szerint

– a rendelettel érintett egészségügyi szolgáltatóknál „nem hozható létre olyan jogviszony, amelynek keretében az egészségügyi tevékenységet olyan az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről szóló 2003. évi LXXXIV. törvény (Eütev.) 4. § a) pontja szerinti egészségügyi dolgozó, illetve az Eütev. 4. § c) pontja szerinti rezidens végezné, aki a SARS-CoV-2 koronavírus elleni védőoltást (a továbbiakban: védőoltás) nem vette fel”, illetve

 

– a veszélyhelyzet ideje alatt (a rendelet augusztus 1-i hatályba lépése óta) az egészségügyi szolgáltató – a rendelet 1. § (4) bekezdés szerinti mentesítés kivételével – nem hozhat létre az Eütev. 4. § b) pontjában meghatározott tevékenységnek az egészségügyi szolgáltató székhelyén és telephelyén történő végzésére irányuló jogviszonyt olyan személlyel, aki a védőoltást nem vette fel.

 

3. A fentebb hivatkozott, egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről szóló 2003. évi LXXXIV. törvény 4. § a) pont szerint egészségügyi dolgozó minden olyan egészségügyi tevékenységet végző természetes személy, aki az általa ellátott egészségügyi tevékenység végzésére jogosító szakképesítéssel rendelkezik, vagy aki nem rendelkezik ilyen szakképesítéssel, de „közreműködik a szakképesítéssel rendelkező egészségügyi dolgozók által ellátandó feladatokban”. Így a rendelet hatálya kiterjed a gyógyszerészek és (szak)asszisztensek mellett a gyógyszerészhallgatókra és asszisztensjelöltekre, valamint a szakképzettséggel nem rendelkező alkalmazottakra (pl. takarítók) is.

 

4. A kormányrendelet szerint a rendelet hatályba lépésekor (augusztus 1-jén) az egészségügyi szolgáltatónál foglalkoztatott egészségügyi dolgozónak (amennyiben a rendelet hatályba lépése előtt nem vette fel a védőoltást), „egydózisú” védőoltás esetén a védőoltást, kétdózisú védőoltás esetén az első dózisát szeptember 1-ig fel kell venni.

 

5. A védőoltás felvételének igazolására a munkáltató felhívhatja a foglalkoztatottat. A foglalkoztatott (személyazonosságának igazolásával együtt) 5 napon belül köteles megfelelően igazolni a védőoltás felvételét

- uniós digitális Covid-igazolvánnyal, vagy
- érvényességi idő nélküli védettségi igazolvánnyal, illetve applikációval, vagy
- az oltást igazoló orvos által kiállított védőoltásról szóló igazolással, vagy
- a WHO által kiadott nemzetközi oltási igazolvánnyal, ha az az oltást igazoló orvos által kiállított bejegyzést tartalmaz.
A felsorolt igazolások megléte feltételezi a védőoltás felvételét, így a fertőzésen átesettek vagy ellenanyaggal rendelkezők igazolványa (érvényességi időhöz kötött védettségi igazolvány) nem helyettesíti az oltás felvételét.

 

6. A kormányrendelet értelmében a munkáltató feladata a védőoltás felvételére vonatkozó igazolás megkérése (lásd az előző pontot). Amennyiben a védőoltás felvételére szeptember 1-ig nem került sor, a munkáltató 15 napos „határidőt” jelöl ki a védőoltás felvételére és annak igazolására. A határidőmulasztás esetén a „foglalkoztatott jogviszonyát felmentéssel, illetve felmondással azonnali hatállyal meg kell szüntetni”.

 

7. A kormányrendelet szerint a védőoltás felvételének kötelezettsége alól „mentesül az a foglalkoztatott, aki részére egészségügyi indokból ellenjavallt a védőoltás felvétele”. Ezt orvosi szakvéleménnyel kell igazolni. A szakvéleményt alaphelyzetben az érintett foglalkoztatott kezdeményezi a háziorvosánál, akinek a javaslata alapján az igazolást az adott egészségügyi szolgáltató illetékes foglalkozás-egészségügyi szolgálatának szakorvosa adja ki. Amennyiben az adott egészségügyi szolgáltatónak nincs foglalkozás-egészségügyi szolgálat szakorvosával kapcsolata, ennek hiányában „az egészségügyi alkalmasság elbírálására jogosult más orvos” is kiadhat ilyen igazolást.

 

8. A rendelkezések a gyógyszertárakban helyettesítőként foglalkoztatott egészségügyi dolgozókra is vonatkoznak.

 

9. A rendeletben foglaltak végrehajtását a hatáskörrel rendelkező egészségügyi államigazgatási szerv hatósági jogkörében ellenőrizheti. Ennek keretei között az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló 1991. évi XI. törvényben meghatározott intézkedéseket alkalmazhatja és egészségügyi bírságot is kivethet, aminek az összege 30 ezer forinttól akár 5 millió forintig is terjedhet.

 

10. Mivel a rendelet a 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet ideje alatt alkalmazandó, a veszélyhelyzet visszavonásának időpontjára pedig semmilyen előzetes információval nem rendelkezünk, minden személyi jogos gyógyszerésznek javasoljuk, hogy munkatársai körében minél hamarabb tisztázza, hogy megfelelnek-e a rendelet előírásainak, annak érdekében, hogy sem a gyógyszertára működőképessége, sem kollégáinak munkaviszonya ne kerüljön veszélybe.

 

11. A Kamara vezetői értekezletének augusztus 2-i döntése értelmében a Kamara oltás-felvételi helyszínekre és időpontokra vonatkozó szervező-koordináló tevékenységet most nem kezdeményez, tekintettel arra, hogy a hivatalos intézmények tájékoztatása szerint megfelelő mennyiségű oltóanyag áll rendelkezésre az oltópontokon.

 

A fenti összeállítás tájékoztató jellegű, a jogszabály szövegének elolvasását nem teszi szükségtelenné (449/2021. (VII. 29.) Korm. rendelet a koronavírus elleni védőoltás kötelező igénybevételéről - Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye (jogtar.hu).

 

Budapest, 2021. augusztus 3.

 

Dr. Hankó Zoltán  Dr. Nyíri László
elnök, MGYK TEÉ elnök

 

  pdf A gyógyszertári munkatársak kötelező védőoltásáról PDF-ben ide kattintva olvasható (157 KB)

A hozzászóláshoz be kell lépnie. Ha még nem regisztrált, IDE KATTINTVA megteheti.

MGYK Országos Szervezet

HET 2019 023xOK

Oldalletöltések száma: 6810543

epapir mgykogyei logo   aeek logo EESZT logomagyosz new

gyoftex logohum2neak logo dombor2neak logoelogo